Reklamní propisky jako nástupce tužek a plnicích per

16.03.2020

Věděli jste, že kdysi dávno byla propiska tak nedostupná jako třeba auto nebo motorka? Její vývoj byl poněkud složitý a její historie zajímavá. Slavný astronaut Galileo Galilei se o prototyp kuličkového pera pokusil mezi prvními. Ovšem neuspěl. A po něm ani několik dalších vynálezců. Zkrotit inkoust se ukázalo jako velice náročný úkol. 

Reklamní propisky
Reklamní propisky


Tužka, inkoust, savý papír

Tyto tři artikly byly poměrně dlouhou stálými předchůdci reklamní propisky, jak ji známe dnes. Ta samozřejmost, se kterou my sáhneme do tašky a okamžitě v ní vylovíme klidně hned několik perfektně fungujících per, byla kdysi naprosto sci-fi představou. Pokud se psalo perem, tak zásadě plnícím. To se sice používá dodnes, ale jeho historická verze byla poněkud neomalená. Pero bylo velké, muselo se pravidelně plnit, což předpokládalo neustálou zásobu inkoustu. To s sebou přinášelo různé nehody a modré prsty. Bez savého papíru tehdy nebylo možné provést žádný psací úkon.

Zkrocení modrého inkoustu

Dlouhá léta se nenašel nikdo, kdo by dokázal vymyslet způsob, který by inkoust nahradil. Pokusilo se o to několik vědců a vynálezců, včetně již zmíněného astronauta, který se s touhle myšlenkou pohrával někdy v 17. století. První patenty na kuličkové pero, které se aspoň "z rychlíku" podobá dnešním propiskám, byly uděleny až na konci 19. století, kdy maďarský šéfredaktor uměleckého časopisu naznal, že pero bude správně fungovat jen v případě, že náplň bude mít správnou konzistenci.

Propisky jsou hitem moderního marketingu

Od vymyšlení sofistikovaného řešení kuličkových per se tyto staly nedílnou součástí běžného života. Firmy navíc rychle pochopily, že reklamní propiska je perfektním marketingovým nástrojem, který za nevelké náklady může reprezentovat jméno společnosti prakticky kdekoliv. Díky velké variabilitě a bezpočtu provedení se staly také oblíbeným dárkem.

Nejdražší verze luxusních propisek jsou skvělým prezentem, kterým neurazíte ani toho největšího obchodního partnera.